TRENING ER ADHD MEDISIN
PT ROGER ANDRE RAKNES

Mange opplever trening som medisin for ADHD, og av egen erfaring med ADHD, og å hjelpe andre med ADHD er det tydelig at trening og kosthold bidrar til en bedre hverdag


"Etter lang tids ønske om å komme i gang med trening igjen, meldte jeg meg inn på Impulse Treningssenter på Rosten. Dessverre kommer man ikke i form av å utføre denne handlingen i seg selv – man må faktisk trene også. Lettere sagt enn gjort når jeg har mer kunnskap om atomreaktorer og pokémon enn jeg har om trening – og i tillegg har en mestringsfølelse dypt plassert i Marianergropa. Jeg trengte hjelp (og en ubåt?)! 

Jeg bestemte meg for å trene med PT, og for meg som har ADHD ble valget av PT lett – Roger! Ikke bare har han inngående kunnskap om trening og kosthold, men han forstår også hvordan hodet til oss med ADHD er skrudd sammen, og hvordan vi må jobbe for å oppnå målene våre. 

Trening har gått fra å være noe jeg skulle ønske at jeg gjorde til å bli noe jeg gleder meg til å gjøre hver gang. Jeg har allerede hatt mye fremgang, og endelig kan jeg kjenne på en sårt savnet mestringfølelse. Dette smitter over til andre områder i hverdagen også – jeg har fått tilbake troen på at jeg faktisk klarer å oppnå noe!

Jeg kan takke Roger for dette, som har delt av sin kunnskap og vært en stor motivator!"

 

Dame 26 ADHD

ADHD, mangel på Motivasjon, mestring og variasjon... vår størse utfordring

 

 det gjentar seg gang på gang fra stort sett alle jeg møter eller blir kontaktet av, at de fort faller av treningen. Det er kjent at vi med ADHD fort gir opp hvis det ikke er noe tegn til fremgang eller å lykkes i det vi gjør. Å komme over den berømte dørstokkmila kan være en tøff vei da en av våre støre utfordringer er besluttningsvegring. skal, skal ikke... vil, vil ikke. Og når vi først kommer over dørstokken gir vi ALT, men gir fort opp fordi utfordringene er større en mestringen og kunnskapen til å gjennomføre.


Som personlig trener har jeg forsøkt å finne en løsning på dette, men igjen som med alt annet er mye av problemene veldig individuelle fra person til person. Men jeg har opplevd at grunnelementene er like hos de fleste.


Som flere av de som henvender seg til meg for hjelp til personlig trening sier:

"Jeg ønsker å få hjelp til å finne en løsning tilpasset meg, av noen som forstår meg og hva min diagnose handler om og har gått veien selv"


Det er veldig vanskelig for mange å ta skrittet til å få hjelp til treningsplanlegging, og mange kvier seg også for å nevne "problemet" de har. Heldig vis har flere og flere åpnet øynene og tatt skrittet til å få hjelp til å tilrettelegge trening slik at man klarer å vedlikeholde treningen over tid uten å falle av å gi opp.



Hvis man trener riktig vil mestringsfølelsen øke, hvis man trener variert vil motivasjonen stige og man minsker risikoen for å gå lei. Mennesker med denne diagnosen viser seg ogte å være kreative, ha veldig fokus på en ting samtidig som å ha flere baller i luften. Derfor er et variert treningsprogram utrolig viktig for å tilfredsstille behovet for dette i tillegg til å stimulere "trangen" til å ha flere baller i luften. 

En annen faktor jeg ikke har tenkt så mye over tidligere selv om jeg ubevist har gjort dette selv er at når på døgnet man trener også er med på å forme hverdagen. Å trene sent på ettermiddager har vist seg å være mere slitsomt da energinivået er oppbrukt, det psykiske nivået med tanker rundt dagen som har vært er større og kroppen blir mere sliten. Hos flere jeg har pratet med har dette påvirket nattesøvn.


Flere av de som har begynt å trene på morgenen/formiddagen har merket stort forskjell i hverdagen. Ved å få utløp for mestring, selvfølelse og samtidig brenne av riktig og positiv energi har hverdagen blitt enklere både hjemme og i arbeidslivet. Humøret er mere stabilt og ikke minst rastløsheten blir gjevnere, lavere og mere bedagelig.


Matvaner endrer seg også, samtidig som man blir mere bevist på hva man spiser og til hvilken tider på døgnet. Som dere kan lese om i spalten om ADHD og mat på denne nettsiden er det fra nhi.no forklart noen små grunnprinsipper på dette.

Selverfart og også nå erfart av mennesker jeg har hjulpet har endring i kosthold vært med på å gjøre hverdagen bedre. Det betyr ikke at jeg har endret spisevaner eller hva de spiser, men når de spiser det. For eksempel for min egen del og flere er anbefalt frokost som havregrøt og andre energikilder noe mange av oss med ADHD kan være foruten. Vi starter allerede dagen fulle av energi og mere karbohydrater vil øke dette ytterligere noe som på slutten av dagen resulterer i en "nedtur" mentalt. Derfor har mange på en måte snudd om på kostholdet slik at man starter dagen med proteinrik mat og avslutter dagen med karbohyrater. Da tenker mange at om man spiser karbohydrater/energi sent på kvelden vil man få energi og ikke klare å sove. Mange av oss med ADHD fyrer av så mye energi i løpet av en dag at når vi da spiser karbohydrater på kvelden vil dette fungere mere som beroligende da underskuddet av energi trenger påfyll. Det blir da en energibalanse, og ikke enerergibombe.



Det er viktig å påpeke at vi alle, både med og uten ADHD opplever hverdagen, treningen og maten forskjellige og at det ikke finnes noe fasit på hva som er riktig og ikke. Det viktigste er at man prøver seg frem og finner SIN best tilpasset hverdag og trening.


Så hva kan en PT gjøre?

-Vi er der for deg

-Vi tilrettelegger treningen

-Vi skaper variasjon

-Vi finner øvelser som gir mestring

-Vi bryr oss om DEG


-PT Roger Andre

Impulse Treningssenter Rosten